De Vluchtstrook: propellerauto's

De Vluchtstrook: propellerauto's

Alle auto’s hebben een stuur en vier wielen, waarvan minstens een deel wordt aangedreven. Dat lijkt correct, maar toch blijkt op die laatste regel een uitzondering te bestaan. Propeller-aandrijving  heeft enkele voordelen, maar vooral ook gigantische nadelen.

Voorwielaandrijving met de motor voorin, achterwielaandrijving met de motor voorin, achterwielaandrijving met een in het midden of achterin geplaatste motor, vierwielaandrijving met de motor op een willekeurige plek: het is allemaal mogelijk. Elektrificatie opent zelfs de deur naar een opstelling met meerdere motoren, zodat desnoods elk wiel zijn eigen exemplaar kan krijgen en een imposant samenspel van verbrandings- en elektromotoren tot de mogelijkheden behoort.
Variatie genoeg, maar wat we tegenwoordig niet meer zien, zijn auto’s die hun krachten niet via de weg, maar door de lucht aan de omgeving openbaren. Oké, meteen een rectificatie: in de wereld van dragracing en ‘land speed …

Lees verder…

Source: Autoweek