Onze manier van consumeren is drastisch aan het veranderen
door het razendsnelle internet en het gebruik van smartphones tegenwoordig.
On-demand wordt steeds populairder. Is het binnenkort de norm dat we alles op
bestelling doen?
Een nieuw tijdperk
Een eigenschap wat elke millenial perfect omschrijft is dat
ze ongeduldig zijn. Er was eens een tijdperk waarin we voor een bepaalde tijd
voor de tv moesten zitten om onze favoriete serie te kijken, of dat we in het
telefoonboek moesten zoeken naar het nummer van een taxicentrale. Maar wachten
zit er voor de meesten al niet meer in. Ze kijken televisie, series en films
wanneer het hen uitkomt. In plaats van de radio luisteren ze naar podcasts
wanneer ze willen, bestellen een taxi die er binnen vijf minuten kan zijn, en
krijgen ze honger, bestellen ze eten wat wordt bezorgd.
Het is natuurlijk ook niet gek dat deze generatie het
eigenlijk vanzelfsprekend vindt dat je alles snel en op aanvraag kunt kopen en
regelen. De generatie is opgegroeid met de razendsnelle groei van het internet.
Ze hadden als kind misschien nog geen smartphone, maar een volwassen leven
zonder internet en telefoons kennen ze niet. Met de telefoons kun je steeds
meer dingen enorm snel regelen. Hierdoor wordt er door de millenials ook op een
andere manier geconsumeerd dan door hun ouders. Daarbij is snelheid en gemak
het belangrijkste.
On-demand economie
Maar waarom passen bedrijven zich aan de millenials aan?
Nou, de millenials vormen nogal een grote groep. In Nederland zijn ze al met
vier miljoen, net iets minder dan een kwart van de bevolking. Bedrijven kunnen
enorm veel winst uit deze groep halen wanneer ze zich op deze koopkrachtige
groep focussen. Het gevolg daarvan is dat de on-demand economie een enorme
groei doorstaat. Dit is een economie waarin de wensen van de klant direct, en
dan écht direct, worden vervuld. Hier een aantal voorbeelden:
1.
Netflix/Videoland/Uitzending gemist/etc.
Video-on-demand is momenteel misschien wel de populairste en
bekendste vorm van on-demand dienst. Het kent een voortdurende groei in ons
land. Videoland heeft bijvoorbeeld haar klantenbestand in een jaar tijd bijna
verdubbeld. Netflix is veruit de grootste speler op de markt. De aanbieder
bereikt vandaag de dag ruim een derde van de Nederlandse huishoudens. We hoeven
dus niet meer om stipts 20:00 uur voor de buis te zitten voor Goede Tijden
Slechte Tijden, maar kijken onze lievelingsseries en -films wel wanneer het ons
uitkomt via Uitzending gemist of Videoland.
2.
Podcasts en Spotify
Spotify is een van de oudste voorbeelden. Hiermee kan je
snel en goedkoop muziek luisteren. Deze dienst heeft de muziekindustrie
voorgoed veranderd. Niemand die er nog aan denkt om een cd te kopen. Alle muziek
die je wilt horen staat ook gewoon op Spotify. We hoeven dus ook niet meer naar
de radio te luisteren. Interessante gesprekken worden tegenwoordig ook gewoon
als podcast gepubliceerd. Je kunt kiezen naar wie of welk onderwerp je wilt
luisteren en wanneer en waar je maar wilt.
3.
Uber
Ook Uber is een mooi voorbeeld van een on-demand dienst.
Wanneer je vervoer nodig hebt, bestel je gewoon een taxi op Uber, deze is dan
ook binnen de kortste keren bij je. Geen gezeur meer met taxi’s aanhouden en
hopen dat ie beschikbaar is, maar er rijdt een taxi bij jou voor die ook alleen
voor jou is. In grote steden is er zelfs een kans dat de taxi binnen vijf
minuten op locatie is.
4.
Deliveroo en thuisbezorgd
Zelfs de eerste levensbehoeften kun je op de makkelijkste en
snelste manier verkrijgen. Je bestelt het eten waar jij zin in hebt bij een
restaurant en het wordt bij je thuis afgeleverd. En je hebt ook nog veel keuze
uit bedrijven die het komen bezorgen. Zo heb je bijvoorbeeld Deliveroo, Thuisbezorgd,
Ubereats, noem maar op. Zo hoef jij dus ook je bank niet af om eten te gaan
halen en te koken, alleen maar even om de deur open te doen voor de bezorger.
5.
Andere diensten
Er zijn ook diensten die on-demand opereren waarvan je het
misschien minder snel verwacht. Zo heb je bijvoorbeeld bij de zorgverzekeraar
CZ de mogelijkheid om ten alle tijden een verpleegkundige te kunnen spreken,
ook wanneer de huisartsenpraktijk gesloten is. Je kunt via een app in contact
komen met een verpleegkundige en persoonlijk advies vragen. De verpleegkundige
adviseert dan om wel of niet een dokter te bezoeken of wat je zou kunnen
proberen tegen je klachten. Je hebt ook een on-demand dienst waar je gebruik
van kunt maken wanneer je met pech langs de weg staat. Met Roadguard kun je je
pech melden via de app, website of telefonisch. Na het vertellen van je
probleem weet je meteen wat de pechhulp
die zij bieden kost. Zij zijn dan binnen 30 minuten bij je. Hier hoef je geen
abonnement voor te hebben.
via Nieuws – Autoservice 1 – import en export https://ift.tt/2JJoivY