On-demand: nieuwe norm in onze samenleving?

Onze manier van consumeren is drastisch aan het veranderen door het razendsnelle internet en het gebruik van smartphones tegenwoordig. On-demand wordt steeds populairder. Is het binnenkort de norm dat we alles op bestelling doen?

Een nieuw tijdperk

Een eigenschap wat elke millenial perfect omschrijft is dat ze ongeduldig zijn. Er was eens een tijdperk waarin we voor een bepaalde tijd voor de tv moesten zitten om onze favoriete serie te kijken, of dat we in het telefoonboek moesten zoeken naar het nummer van een taxicentrale. Maar wachten zit er voor de meesten al niet meer in. Ze kijken televisie, series en films wanneer het hen uitkomt. In plaats van de radio luisteren ze naar podcasts wanneer ze willen, bestellen een taxi die er binnen vijf minuten kan zijn, en krijgen ze honger, bestellen ze eten wat wordt bezorgd.

Het is natuurlijk ook niet gek dat deze generatie het eigenlijk vanzelfsprekend vindt dat je alles snel en op aanvraag kunt kopen en regelen. De generatie is opgegroeid met de razendsnelle groei van het internet. Ze hadden als kind misschien nog geen smartphone, maar een volwassen leven zonder internet en telefoons kennen ze niet. Met de telefoons kun je steeds meer dingen enorm snel regelen. Hierdoor wordt er door de millenials ook op een andere manier geconsumeerd dan door hun ouders. Daarbij is snelheid en gemak het belangrijkste.

On-demand economie

Maar waarom passen bedrijven zich aan de millenials aan? Nou, de millenials vormen nogal een grote groep. In Nederland zijn ze al met vier miljoen, net iets minder dan een kwart van de bevolking. Bedrijven kunnen enorm veel winst uit deze groep halen wanneer ze zich op deze koopkrachtige groep focussen. Het gevolg daarvan is dat de on-demand economie een enorme groei doorstaat. Dit is een economie waarin de wensen van de klant direct, en dan écht direct, worden vervuld. Hier een aantal voorbeelden:

1.      Netflix/Videoland/Uitzending gemist/etc.

Video-on-demand is momenteel misschien wel de populairste en bekendste vorm van on-demand dienst. Het kent een voortdurende groei in ons land. Videoland heeft bijvoorbeeld haar klantenbestand in een jaar tijd bijna verdubbeld. Netflix is veruit de grootste speler op de markt. De aanbieder bereikt vandaag de dag ruim een derde van de Nederlandse huishoudens. We hoeven dus niet meer om stipts 20:00 uur voor de buis te zitten voor Goede Tijden Slechte Tijden, maar kijken onze lievelingsseries en -films wel wanneer het ons uitkomt via Uitzending gemist of Videoland.

2.      Podcasts en Spotify

Spotify is een van de oudste voorbeelden. Hiermee kan je snel en goedkoop muziek luisteren. Deze dienst heeft de muziekindustrie voorgoed veranderd. Niemand die er nog aan denkt om een cd te kopen. Alle muziek die je wilt horen staat ook gewoon op Spotify. We hoeven dus ook niet meer naar de radio te luisteren. Interessante gesprekken worden tegenwoordig ook gewoon als podcast gepubliceerd. Je kunt kiezen naar wie of welk onderwerp je wilt luisteren en wanneer en waar je maar wilt.

3.      Uber

Ook Uber is een mooi voorbeeld van een on-demand dienst. Wanneer je vervoer nodig hebt, bestel je gewoon een taxi op Uber, deze is dan ook binnen de kortste keren bij je. Geen gezeur meer met taxi’s aanhouden en hopen dat ie beschikbaar is, maar er rijdt een taxi bij jou voor die ook alleen voor jou is. In grote steden is er zelfs een kans dat de taxi binnen vijf minuten op locatie is.

4.      Deliveroo en thuisbezorgd

Zelfs de eerste levensbehoeften kun je op de makkelijkste en snelste manier verkrijgen. Je bestelt het eten waar jij zin in hebt bij een restaurant en het wordt bij je thuis afgeleverd. En je hebt ook nog veel keuze uit bedrijven die het komen bezorgen. Zo heb je bijvoorbeeld Deliveroo, Thuisbezorgd, Ubereats, noem maar op. Zo hoef jij dus ook je bank niet af om eten te gaan halen en te koken, alleen maar even om de deur open te doen voor de bezorger.

5.      Andere diensten

Er zijn ook diensten die on-demand opereren waarvan je het misschien minder snel verwacht. Zo heb je bijvoorbeeld bij de zorgverzekeraar CZ de mogelijkheid om ten alle tijden een verpleegkundige te kunnen spreken, ook wanneer de huisartsenpraktijk gesloten is. Je kunt via een app in contact komen met een verpleegkundige en persoonlijk advies vragen. De verpleegkundige adviseert dan om wel of niet een dokter te bezoeken of wat je zou kunnen proberen tegen je klachten. Je hebt ook een on-demand dienst waar je gebruik van kunt maken wanneer je met pech langs de weg staat. Met Roadguard kun je je pech melden via de app, website of telefonisch. Na het vertellen van je probleem weet je meteen wat de pechhulp die zij bieden kost. Zij zijn dan binnen 30 minuten bij je. Hier hoef je geen abonnement voor te hebben.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>